Ontsluitingsweg Arkel

Aanleg 2e ontsluitingsweg Arkel

Infrastructuur
Brug
Damwanden

In samenwerking met adviesbureau Adcim B.V. heeft De Kuiper Infrabouw de 2e ontsluitingsweg van Arkel aangelegd. Door de aanleg van de ontsluitingsweg is er meer verspreiding van het verkeer, dit draagt bij aan de verkeersveiligheid in Arkel. 

Factsheet

Opdrachtgever

Gemeente Molenlanden

Locatie

Arkel.

Uitvoering

2018 – 2019

Bijzonderheden

  • De gehele hellingbaan is opgebouwd uit een duurzame EPS constructie. Middels bijna 6000 kubieke meter EPS, worden zettingen tot een minimum beperkt.
  • Omdat er geen ruimte was voor taluds, zijn stalen damwanden aangebracht als grondkering. Deze kering in combinatie met betonnen deksloven en een voertuigkerende leuning, maakt de hellingbaan een toekomstbestendige oplossing.
  • Om bestand te zijn tegen de geldende belastingen, is de robuuste aanrijdbeveiliging met ruim 1200 ankers bevestigd aan de betonnen deksloof.
Ontsluitingsweg A316948 min

De projectlocatie bevond zich in een binnenstedelijke en dicht bebouwde omgeving.
Voor fietsers en wandelaars was er op de locatie al een ontsluiting aanwezig. Om de doorgang en bereikbaarheid voor de fietsers en wandelaars tijdens de werkzaamheden te borgen, heeft De Kuiper Infrabouw een tijdelijke fietsverbinding aangelegd.

Zettingsarme constructie
Aangezien de nieuwe constructie volledig is aangelegd in een regionale waterkering met een zettingsgevoelige bodem, is er in het ontwerp een aantal zettingsbeperkende maatregelen genomen. De gehele hellingbaan is opgebouwd uit een duurzame EPS constructie. Middels bijna 6000 kubieke meter EPS, worden zettingen tot een minimum beperkt. Omdat er geen ruimte was voor taluds, zijn stalen damwanden aangebracht als grondkering. Deze kering in combinatie met betonnen deksloven en een voertuigkerende leuning, maakt de hellingbaan een toekomstbestendige oplossing!

Complex ontwerp
De slanke en fraaie vormgeving van de deksloof in combinatie met de leuning en voertuigkerende aanrijdbeveiliging, maakt de deksloof tot een complex geheel. Om bestand te zijn tegen de geldende belastingen, is de robuuste aanrijdbeveiliging met ruim 1200 ankers bevestigd aan de betonnen deksloof. Naast de verankering van de aanrijdbeveiliging, zorgt de deksloof voor de afwerking van de stalen damwand en de bevestiging van de leuning.

Het resultaat is een toekomstbestendige ontsluitingsweg die op een fraaie manier voldoet aan de hoge verkeersklasse.

Ontsluitingsweg Arkel 5091832 min

Wouter de Kuiper

De Kuiper Infrabouw kijkt terug op een goede en effectieve samenwerking met adviesbureau Adcim B.V. en een tevreden opdrachtgever.
Ontsluitingsweg A316945 min

Meer projecten

Gemaal-Pannerling-DKIB banner def

Gemaal Pannerling

In opdracht van Waterschap Rivierenland ontwierpen en realiseerden wij gemaal Pannerling. Dit gemaal voorziet de langste rivier van Nederland, de Linge, van voldoende vers water. Ook realiseerden wij de vislift. Zo kunnen de verschillende vissoorten in de Linge en het Pannerdensch kanaal veilig migreren in verschillende periodes.

Op basis van vertrouwen

Samenwerken met De Kuiper Infrabouw

Wij scherpen elkaar én onze opdrachtgevers net zoals je ijzer met ijzer scherpt. Op die manier kunnen wij de belofte om goed werk te leveren waar blijven maken.

Al ruim 70 jaar ervaring op het gebied van infrastructuur.
Betrouwbare partner.
Team van eigen specialisten voor ontwerp, fabricage en realisatie.