Een brug vervangen in vijf weken, kan dat? Nederland heeft duizenden bruggen, en een groot gedeelte van deze bruggen zal in de komende tien jaar vervangen worden. Maar zit u op deze overlast te wachten? Waarschijnlijk niet. Gemeente Bodegraven-Reeuwijk stelde ons exact dezelfde vraag. Wij gingen de uitdaging aan en lieten zien dat het mogelijk was.
Geen overlast?
Voorafgaand aan de werkzaamheden is een tijdelijk platform gerealiseerd boven de bestaande watergang. Door de zeer beperkte werkruimte waren deze maatregelen zeer doeltreffend. Voor fietsers en voetgangers is daarnaast een tijdelijke pontonbrug gerealiseerd. Aangezien de werkzaamheden in de winterperiode uitgevoerd zijn, is er ook nog een tijdelijke verlichtingsinstallatie aangebracht. Kortom een volledige doorgang voor kwetsbare weggebruikers.
Topprestatie
Voor het vervangen van de brug resteerden er vervolgens nog maar vier weken. Daarom is er in de engineeringsfase bewust gekozen voor een concept waarbij de gehele brug geprefabriceerd is. Door delingen in de onderdelen aan te brengen, is het transportgewicht beperkt. Vervolgens is de gehele brug op de vooraf aangebrachte funderingspalen aangebracht. Door de deze oplossingen wordt tevens een CO2-besparing gerealiseerd van 6,37 ton CO2 per brug. Goed voor onze klanten, goed voor de Kuiper Infrabouw en goed voor de wereld.
Het resultaat is een functionele en belastbare brug binnen de gestelde termijn van vijf weken!