Op 16 november 2021 hebben gedeputeerde Frederik van Zevenbergen, wethouder Harry van Waveren en regiobestuurder Ben Dwars van Connexxion de nieuwe P+R te Heinenoord geopend. Dit gebeurde onder toeziend oog van het projectteam dat de nieuwe P+R gerealiseerd heeft.
Busstation Heinenoord heeft een nieuwe P+R (Park and Ride terrein). Het busstation aan de Reedijk is uitgebreid met een P+R waar 90 auto’s gratis kunnen parkeren. Reizigers uit de Hoeksche Waard kunnen nu makkelijk overstappen van de auto naar de bus om zo in minder dan 20 minuten in Rotterdam te zijn. De bussen van Connexxion rijden in de spits 4x per uur en grotendeels filevrij over een eigen busbaan.
Bereikbaarheid
Ook het busstation zelf is aangepast. De capaciteit is vergroot en de oude Kiss and Ride strook is verplaatst naar de P+R, waardoor de bussen meer ruimte krijgen. Wethouder Harry van Waveren: “Ik ben blij met deze nieuwe P+R! Voor de bereikbaarheid van de Hoeksche Waard is dit busstation van groot belang.” Er reizen dagelijks ongeveer 2.000 personen vanaf dit busstation in de Hoeksche Waard naar metrostation Rotterdam Zuidplein en treinstation Rotterdam Lombardijen. Met deze P+R wordt deze groep reizigers uitgebreid, omdat ook forenzen naast de auto nu een deel met de bus kunnen reizen.
Snel, veilig en duurzaam van A naar B
Reizen in Zuid-Holland is in de toekomst steeds vaker een optelsom van verschillende vervoersmiddelen. Auto, bus, trein, fiets, we maken er bijna allemaal wel gebruik van. “Door al die vormen goed op elkaar aan te laten sluiten, bied je reizigers maximale keus”, stelt Frederik van Zevenbergen. “Vanuit de provincie werken we gericht aan een zogeheten ketenmobiliteit. Een P+R maakt het forenzen aantrekkelijk om voor een deel van hun reis het OV te pakken. Dat scheelt in de files en levert een forse milieuwinst op.”
De P+R Heinenoord draagt bij aan duurzaamheid door vermindering van uitstoot. Hoe zit het met de P+R zelf? Daar waar mogelijk is het project zo duurzaam mogelijk aangelegd. De verharding van de parkeerplaatsen bestaat uit grasbetontegels, waardoor het water makkelijker weg kan lopen en het geheel een groene uitstraling krijgt.
Foto's: Frans Blanker-Halstein en Gemeente Hoeksche Waard